אם אתה לא שם אתה לא קיים ואני טוען שאם אתם כבר שם, כדאי שתהיו עם כלים מנצחים. הכוונה כמובן לנראות של העסק שלכם באינטרנט. מה צריך לשאול, אילו אפשרויות עומדות בפניכם, כמה זה עולה ועוד תשובות שיקצרו את קבלת ההחלטות בדרך אל אתר האינטרנט המושלם – עבורכם.
אפשר לומר הרבה דברים על הדור שלנו. אני חש שאנו בני מזל מאחר ואנו עדים למהפכות אולי הגדולות ביותר שהתרחשו בעולמנו וחשוב עוד יותר – בקצב מסחרר. לעתים נראה כאילו כל המצאה חדשה מהווה דלת כניסה למסדרון מלא דלתות חדשות שמאחורי כל אחת מהן מסתתרות הזדמנויות חדשות שאף אחד עוד לא גילה. עולם האינטרנט אינו שונה במובן הזה. אם בעבר הלא רחוק, בעל מקצוע מוצלח התאפיין בשמו הטוב והתבסס בעיקר על חוג לקוחות אזורי ששמע עליו מפה לאוזן, כיום גוגל שינתה את התמונה. אם אתם זקוקים לאינסטלטור, סביר להניח שתבדקו בגוגל וכך גם ביחס כמעט לכל המוצרים והשירותים שרק תעלו על דעתכם. רופא? קוסמטיקאית? קבלן שיפוצים? מקרר חדש? הרוב המכריע מחפש את השירותים והמוצרים במקום אחד – באינטרנט ואם להיות יותר ספציפיים – בגוגל. אם אתם חושבים שהשירות או המוצרים שאתם משווקים אינם משתייכים לעולם החיפושים החדש, כנראה שהשורות הבאות לא ממש יואילו לכם. מצד שני, אם אתם חושבים כמוני, אני מאמין שהכתבות הבאות יעשו לכם את הסדר הטוב ביותר שיכולתם לבקש.
כדי שנעשה סדר בענייננו, החלטתי לכתוב סדרה של שלושה מדריכים בנושא. אני מאמין שלאחר שתקראו אותם, תדעו מה הכי מתאים לעסק שלכם.
- עקרונות לניתוח והבנה של הצרכים שלכם – ותכנון הנכס הדיגיטלי שלכם – המדריך הנוכחי
- בחירת פלטפורמה לנראות שלכם באינטרנט
- שיווק וקידום באינטרנט
נכס דיגיטלי
אני אוהב להסתכל על אתר אינטרנט כנכס דיגיטלי. הסיבה לכך פשוטה מאחר והדימוי עוזר לנו להעריך את הנכס הפוטנציאלי אליו אנו שואפים ומה המטרות שהנכס הזה יכול וצריך להניב לנו בעתיד. על מנת שאוכל להסביר את הנקודה, בואו ניקח דוגמה מעולם הנדל"ן המסחרי. נשווה שתי חנויות – האחת במרכז תל אביב והשנייה בסמטה צדדית באשדוד. שתי החנויות מוכרות פרחים. תסכימו איתי שהחנות הראשונה צפויה לראות הכנסות גבוהות יותר ולו רק בגלל התנועה הגבוה שבסביבתה (לוקיישן).
עכשיו בואו ונתאר לעצמנו מצב שבו שתי החנויות ממוקמות בלב תל אביב. האחת מוזנחת והשנייה מעוצבת ומעניקה שירות יוצא דופן. אני מניח שכולנו מסכימים לאיזו חנות תעדיפו להיכנס ואיזו חנות תרוויח יותר בסופו של יום.
איפה אתר האינטרנט שלכם ממוקם
אני מאמין שאתם מתחילים לתהות אודות הקשר של תל אביב, אשדוד וחנויות פרחים לעולם האינטרנט. התשובה לכך פשוטה מאוד. כדי להעריך את הפוטנציאל של אתר אינטרנט עסקי, אני נוהג להסתכל על שני דברים מרכזיים. ראשית, מה הלוקיישן שלו. והכוונה לא מתייחסת לעיר המגורים של בעל האתר אלא למיקום של האתר במילות מפתח מחופשות. לדוגמה, אם אתר מסוים ממוקם במקום הראשון בביטוי "ביטוח רכב", ניתן להסיק שהוא בלוקיישן הטוב ביותר בענף שלו (עם קרוב ל-15,000 חיפושים של הביטוי הזה בחודש, תנועה לא חסרה). אם נשווה את זה לחנויות הפרחים, נוכל לדמות זאת למוכר פרחים שממוקם בלב ליבה של ת"א במקום הכי אטרקטיבי שבו כולם מחפשים רק דבר אחד – פרחים.
לעומת זאת, אם אתם עוסקים בייעוץ עסקי והאתר שלכם ממוקם בעמוד השני של גוגל, כסף כנראה שלא תראו ממנו (לפחות לא מהחיפוש האורגני) מאחר שביטוי זה מחופש 1600 פעמים בלבד בממוצע לחודש. כלומר הלוקיישן שלכם לא מלהיב והרחוב הראשי גם ככה לא סואן במיוחד (ביקוש מצומצם באופן יחסי).
לפני שאתם מעלים תהיות מוצדקות אודות ביטויים וחיפושים אחרים בהם ניתן לקדם את אתרכם (long tail), הרשו לי להרגיע ולהסביר שהדוגמה שלפניכם באה להמחיש את החשיבות של המיקום שלכם בגוגל. כמובן שתמיד תוכלו לפרסם את אתרכם באמצעות קמפיינים פרסומיים, אך זה כבר לכתבה אחרת. כרגע אנו עוסקים בנכס האינטרנטי שלכם ושווי נכס נקבע לפי מיקום.
איך נראה האתר שלכם
לאחר שהבנו את חשיבות הקידום ולאחר שמגיעים אלינו אלפי גולשים בחודש (; אנו צריכים לספק להם את הסביבה הטובה ביותר שהם יכולים לקבל מאחר ואם לא נעשה זאת, הם תמיד יכולים ללכת אל בעלי העסק שממוקמים בסמוך אליכם. משמע – על האתר להיות מעוצב ומתוכנן בקפידה כך שהגולשים יקבלו את המידע בצורה מהירה, ברורה, נוחה ומרשימה (זכרו את הסיפור של חנויות הפרחים בתל אביב).
ככל שהאתר שלכם יהיה במיקום טוב יותר, כך תיהנו מתנועה גבוהה יותר וככל שהאתר שלכם יהיה מתוכנן ומושקע, כך יגדלו אחוזי ההמרה ותקבלו יותר טלפונים או תמכרו יותר מוצרים.
ועכשיו בגילוי לב. מעל 90% מאתרי האינטרנט לא שווים כלום. הם לא מביאים מכירות וחמור מכך, הם אפילו לא מביאים תנועה. ככה זה בעולם שבו יש מקום לפחות מ-10 מתמודדים בכל מילת חיפוש (לעתים נדירות מחפשים משהו בעמוד השני בגוגל). אם אתם חושבים להסתפק במשהו בינוני ולמטה מכך, עצתי היא לחפש פתרונות אחרים. ישנם הרבה מקדמי אתרים ומתכנתים שישמחו לקחת את כספכם. אף אחד לא יספר לכם שההשקעה האמתית היא לאחר הקמת האתר. שאם לא כן, אתם מבזבזים את כספכם לריק.
ככל שהאתר שלכם יהיה במיקום טוב יותר, כך תיהנו מתנועה גבוהה יותר וככל שהאתר שלכם יהיה מתוכנן ומושקע, כך יגדלו אחוזי ההמרה ותקבלו יותר טלפונים או תמכרו יותר מוצרים.
סיפור קצר שהייתי עד לו: באחת הפגישות שהיו לי, קבעה לקוחה פוטנציאלית שמהרגע שיהיה לה אתר, היא תוכל להפסיק לעבוד מאחר וכל עם ישראל (ומעבר לזה) יקנו את מרכולתה. חברים, זו גישה שמועדת לכישלון. העבודה רק מתחילה אחרי שהאתר מוקם. אף אחד לא מחכה לכם. ישנם מתמודדים שיושבים במקומות השווים והם לא יוותרו על זה ללא מאבק. למזלנו, לא מדובר בחנות פרחים שלא ניתן להוציא את בעליה (אלא אם אתם משתייכים לעולמות אפלים). עם עבודה אינטנסיבית ודבקות במשימה, אפשר לעשות דברים מאוד יפים במנועי החיפוש.
להביא יותר לקוחות באמצעות האינטרנט
עולם האינטרנט מוצף במוצרים שונים. חלקם חינמיים וחלקם נמצאים בקשת רחבה מאוד של עלויות. למען האמת, אין פתרון שהוא טוב לכולם. כל בעל עסק, צריך לקחת בחשבון מספר משתנים.
אפיון הענף
צעד ראשון בדרך אל כניסתנו לעולם הווירטואלי, הוא אפיון העסק והענף שבו אנו עוסקים ומכאן לגזור איזו פלטפורמה אינטרנטית תשרת את הצרכים שלנו. אין כאן מקום לפחדנות מצד אחד ולא לאגו מצד שני. צריך להיות ריאליים ולקבל את ההחלטות הטובות והיעילות ביותר בשביל העסק.
עולם האינטרנט מוצף במוצרים שונים. חלקם חינמיים וחלקם נמצאים בקשת רחבה מאוד של עלויות. למען האמת, אין פתרון שהוא טוב לכולם. כל בעל עסק, צריך לקחת בחשבון מספר משתנים.
מהו נתח השוק האינטרנטי
לא משנה אם אתם אוהבים לעבוד על המחשב או לא, אני סבור שכל בעל עסק צריך לדעת כיצד לערוך מחקר מילים – אפילו ברמה בסיסית. מתכנן מילות המפתח של גוגל הוא כלי מדהים, פשוט וחינמי לחלוטין. אני אעלה מדריך בגובה העיניים כך שכל בעל רצון ללמוד ולהצליח, יוכל להפיק ממנו תועלת רבה בתוך פחות משעה. בעזרת מחקר מילות מפתח (בדיקת כמות והתפלגות הביטויים המחופשים בגוגל ושעשויים להביא אליכם לקוחות), תוכלו להבין מה הלקוחות שלכם מחפשים, מתי וכמה, ולשם לכוון את המאמצים שלכם בשילוב שיקולים נוספים עליהם נדון בהמשך. יתרה מכך, מתכנן מילות המפתח ילמד אתכם כמה יעלה לכם פרסום ממומן בגוגל במילות החיפוש השונות אם תחפצו בכך.
מהי רמת התחרות
על מנת להבין באיזו פלטפורמה אינטרנטית לבחור ובאילו אמצעים לנקוט כדי להביא אלינו גולשים ולקוחות פוטנציאלים, אנו צריכים ללמוד על המתחרים שלנו. ככל שהמתחרים חזקים יותר, כך האתגר שיעמוד לפנינו גדול יותר. זה לא אומר שצריך לוותר אם ישנה תחרות גבוהה. תמיד ניתן לתקוף את האגפים החלשים ולהתברג במילות חיפוש כאלה ואחרות, העיקר שיביאו תנועה שתתורגם לכסף. יחד עם זאת, אם אתם סוכני ביטוח, הייתי מציע לכם לוותר מראש על המקום הראשון במילת החיפוש "ביטוח". המשאבים שידרשו מכם הם עצומים וכנראה שלא יהיה לכם את הכוח והכסף להתמודד עם האתגר בהצלחה. מעבר לכך, ישנם כלים נוספים מעבר לאתר אינטרנט עסקי שיכולים לספק לכם את הסחורה באופן טוב למדי. אולי במקום לפתוח חנות פרחים ברחוב מרכזי, עדיף לנו לעשות את זה בקניון (בעולם האינטרנט הכוונה היא לאתרי אינדקס בתחום או אתרי מכירות מקודמים). אלה הן הפלטפורמות שידונו בחלק השני של הכתבה.
ככלל, תמיד נעדיף להשקיע כמה שפחות ולהרוויח כמה שיותר. לכן החשיבות של בדיקת רמת התחרות קריטית. החלטות מושכלות שמבוססות על רמת תחרות וכמות החיפושים, היא זו שתנווט את ספינת העסקים שלנו בים הווירטואלי. החלטות שגויות, יגרמו להפסדים כספיים, הפסד של זמן יקר ועמידה במקום בכל הקשור לחדירה לשווקים חדשים שמצויים באינטרנט.
איך בודקים את רמת התחרות?
כדי לבחון את התחרות והיכולת שלנו לעמוד בה במסגרת האמצעים שאנו מקדישים לכך, צריך לנתח את אתרי המתחרים. יש כלים רבים וטובים שעושים זאת באופן מושלם, העניין הוא שצריך להכיר אותם והם בדרך כלל נחלתם של מקדמי האתרים הטובים. כפי שאמרתי, בעל עסק צריך להבין כיצד לבחון מתחרים ומה יעשה אותו טוב יותר מהם בעיני גוגל. אני לא מאלה שיגידו לכם קחו מקדם אתרים ויהיה בסדר. אם לא תכירו את התחום ולו באופן בסיסי, רוב מקדמי האתרים יפרפרו אתכם ועד שתבינו שעבדו עליכם, תעבור לה חצי שנה לפחות. ישנם מדריכים רבים בנושאי קידום אתרים. אני מבטיח להעלות מספר מדריכים ממוקדים (כאלה שיכניסו אתכם לעניינים ושיגרמו לכם לדעת ולהבין מה לחפש). כמו כן, אבנה מאגר של אתרים מומלצים בתחום. אם לא הייתי ברור, אין לי כוונה להפוך אתכם לגורואים בקידום אתרים. אבל אתם צריכים להבין. כמו שמנהל טוב מבין בהנהלת החשבונות בעסק שלו, כך הוא צריך להבין בתחום האינטרנט.
מה הלאה?
לאחר שהבנו את החשיבות של הנראות של העסק שלנו במנועי החיפוש, ניתחנו את הפוטנציאל העסקי וחקרנו את המתחרים העיקריים, הגיע הזמן להכיר את הפלטפורמות האינטרנטיות שעומדות לרשותכם לצורך השלמת המשימה שהגדרנו – חדירה לעולם האינטרנט ופנייה ללקוחות חדשים. על מנת לשמור על המדריך שלפניכם באורך סביר, בחרתי לכתוב מדריך משלים לבחירת הפלטפורמה המושלמת והיעילה ביותר עבורכם, כזו שתשרת את המטרות בדגש על יעילות. מטרתי היא למנוע מכם לבצע בחירות מוטעות – כאלה שיגרמו לכם לבזבז משאבים, זמן וכסף. זוהי החלטה קריטית שצריכה להיעשות בשיקול דעת תוך הבנת הגורמים והאפשרויות השונות.
מה אתם חושבים? יש לכם רעיון, עצה או שאלה? שתפו אותנו.
דניאל אומר
שלום רב
תודה רבה על המאמר.
שאלה ברשותך, איך אתה יכול לצפות כמה תנועה האתר יכניס ? נתקלתי בשאלה מספר פעמים.
תודה רבה.
דניאל
The Insider אומר
היי דניאל,
על מנת לצפות כמה תנועה האתר יכניס, יש לערוך מחקר מילים (מה אנשים מחפשים בגוגל וכמה מחפשים את זה) ומחקר מתחרים מפורט (מי מדורג במילות חיפוש הללו וכמה הוא חזק). ישנם מספר כלים – חלקם בחינם וחלקם בתשלום, שיכולים לעזור לך לבצע את המחקר. בין הכלים הנפוצים:
keywords planner של גוגל
semrush – בין היתר בודק את מקורות התנועה של המתחרים.
ahrefs
והרשימה עוד ארוכה…
ככלל, מומלץ לבחון את רמת התחרות ואת כמות החיפושים לביטויים שאתה מעוניין להופיע בהם וכך לתכנן את מבנה האתר ואת האסטרטגיה לחדירה לענף.
נעלה כתבה בנושא בקרוב…
מקווה שעזרתי