שיעור הנטישה, או אחוז הנטישה (Bounce Rate) הוא אחד מהמדדים שהכי מעניין הרבה משווקי דיגיטל, אבל גם כזה שלא כולם בהכרח מבינים את המשמעות שלו, אז לפני שנצלול לעומק הדברים, הבא ניישר קו לגבי המשמעות של הבאונס רייט.
גוגל מגדירים זאת כך:
"Bounce Rate is the percentage of single-page sessions (i.e. sessions in which the person left your site from the entrance page without interacting with the page)."
כלומר, במילים פשוטות, הבאונס רייט זה אחוז הביקורים באתר שכללו צפייה בעמוד אחד בלבד.
את הבעיתיות כאן, אפשר לנחש לבד: לדוגמא, אם גולש ביקר אצלכם באתר וקרא כתבה במשך 2-3 דקות או אף יותר, אך לא המשיך לעמוד אחר באתר – זמן השהייה שלו לא ייספר (יותר נכון ייספר כ-0 שניות) והביקור ייחשב כ-100% באונס רייט. מפתיע? בהחלט.
שמבינים כיצד הוא מחושב, אפשר להגיד שבאונס רייט גבוה זה לא בהכרח סיבה לדאגה, אבל זה בעיקר תלוי תחום. זמני שהייה ושיעורי נטישה משתנים לפי אופי האתר וגם לפי מאפיינים ספציפיים. שיעור הנטישה באתר מסחר למשל, לא יהיה זהה לשיעור נטישה בבלוג מקצועי. הממוצעים בתעשייה מדברים על נתונים הבאים:
אחוזי נטישה לפי תחומים:
- אתרי מסחר (E-Commerce) – 20-40%
- דפי נחיתה – 70-90%
- פורטלים גדולים – 10-30%
- אתרי תוכן ובלוגים – 40-70%
- אתרי שירות עצמי (בנקים, ביטוח וכו') – 10-30%
נתונים – KissMetrics
אם בבעלותכם אתר באחד מהנושאים הנ"ל, שנמצא בחריגה מהבנצ'מרק, להלן כמה דרכים לשפר את שיעור הנטישה, להגדיל את מעורבות הגולשים ובסופו של דבר להוציא יותר מהאתר ולמקסם את האפקטיביות שלו.
- להימנע מפופ-אפים
פופ-פאים (Popups), הן אותם באנרים ומודעות קופצות שכולנו אוהבים לשנוא. יש היום מגוון פתרונות יצירתיים לעניין, כמו התוסף לדפדפנים AdBlock, אבל עדיין – לא כל הגולשים מכירים את זה ואין ספק שריבוי פרסומות באתר, במיוחד מהסוג הקופץ, יכול להבריח לא מעט מבקרים חסרי סבלנות. יש דרכים הרבה יותר אלגנטיות לשלב פרסומות באתר מבלי לעצבן ולהבריח את הגולשים שלכם – באנרים סטטיים, מודעות טקסט, תוכן שיווקי ועוד.
- התאמה למכשירים ניידים
אחוז השימוש במכשירים סלולריים למיניהם (כולל טאבלטים) הולך וגובר בשנים האחרונות ובמהלך 2015 אף חצה את היקף השימוש לעומת מכשירים נייחים, כך לפי נתונים רשמיים מגוגל. גוגל אף מסמנים בתוצאות החיפוש אתרים שמותאמים לניידים:
ויש לכך סיבה טובה – אתרים שאינם מותאמים למכשירים ניידים, יהיו משמעותית פחות נוחים לשימוש, הרבה פחות ידידותיים לגולשים ובסופו של דבר אחוז הנטישה בהם עשוי להיות גבוה באופן ניכר.
במידה ואתרכם עדיין איננו מותאים לניידים (בין אם רספונסיבי או מכיל גרסה מותאמת), זה צריך להיות אחד הנושאים שהכי בוער לטפל בהם.
- לשפר את ניראות התוכן
אתרים בהם התוכן לא מוצג בצורה מאורגנת, אין חלוקה לפסקאות, הקפדה על סימני פיסוק ואפילו שגיאות כתיב – יבריחו את הגולשים. חשוב להקפיד על היררכיה נכונה, תפריט ניווט נגיש וברור, טקסטים קריאים וברורים וגם מומלץ לשלב מדיה עשירה (תמונות, וידאו וכו') שמגבירה משמעותית את מעורבות הגולשים ועוזרים לצמצם את שיעורי הנטישה.
- לפרק מאמרים למקטעים
במידה והאתר מכיל מדריכים מושקעים ומפורטים במיוחד, מומלץ לחלק אותם על פני מספק עמודים על מנת לא "להעמיס" על הגולשים כמויות גדולות מדי של מידע בבת אחת, דבר שעלול להבריח אותם. באותה הזדמנות ניתן לחלק את התוכן לכמה ראשי פרקים ועל הדרך ניתן להגדיר יעדים ולבצע מעקב בעזרת האנליטיקס – כמה אחוז מהגולשים השלימו לקרוא הת המדריך צעד אחר צעד. מומלץ גם להוסיף מעין תוכן עניינים בכל עמוד במאמר, על מנת שהגולש יוכל לחזור לעמוד הקודם או הבא בצורה אינטואטיבית.
- לדפי נחיתה – לבצע A/B Testing
דפי נחיתה בהם שיעור הנטישה גבוה, הם לרוב דפי נחיתה שלא עובדים טוב. המטרה היחידה של דפי נחיתה היא שהגולש יבצע "המרה" – בין אם זה השארת פרטים, קנייה, שיחת טלפון או כל דבר אחר. על מנת לבצע מעקב מסודר אחת המרות וביצועי הדף נחיתה, מומלץ להגדיר את הפעולה בעמוד חדש – כך למשל אם גולש ישאיר פרטים הוא יופנה לדף תודה שבאמצעותו ניתן יהיה למדוד את הצלחת הפעולה.
אחד הדברים היפים בשיווק באינטרנט, זה שלא מדובר במדע מדויק. ישנם אתרים יפים ונוצצים שלא מביאים פניות בכלל, ולעומת זאת ישנם אתרים מכוערים להפליא שעובדים כמו קסם. על אותו משקל, ישנם דפי נחיתה שעובדים נפלא למרות שנראים חובבניים, ויש דפי נחיתה מקצועיים לעילא ולעילא שלא מוכיחים את עצמם במבחן התוצאה.
לא ניתן להניח מה יהיו הביצועים של דף נחיתה כזה או אחר, מבלי לבצע בדיקות באופן שוטף. אחת הדרכים היעילות לעשות זאת, היא בעזרת A/B Testing. הרעיון פשוט – להריץ 2 גרסאות של דף הנחיתה במקביל, וכל פעם לשנות אלמנט אחד (תמונה, כותרת, צבע טקסט ועוד), על מנת לנסות לבודד את ההשפעה. כך יש לבצע עד שמצליחים כל פעם לשפר את ביצועי הדף.
- לשפר את מהירות האתר
אתרים איטיים מבריחים לקוחות ומגדילים את שיעור הנטישה. קצרה היריעה מלהכיל את מכלול הגורמים שמשפיעים על מהירות האתר אבל יש כמה כלים שיעזרו לכם לעשות בדיקות ולתקן בהתאם – כמו Google PageSpeed, Pingdom, GTMetrix ואחרים.
- קישורים חיצוניים בחלונות נפרדים
על מנת לא להבריח את הגולשים באתר, מומלץ להגדיר לכל קישור חיצוני שיפתח בלשונית נפרדת, כך הגולש יודע שהוא הגיע לאתר חדש, ולא צריך להשתמש בכפתור ה"חזור" בדפדפן בהנחה שהוא ירצה לחזור לאתר. כמו כן, קישורים חיצוניים שנפתחים באותה לשונית נספרים באנליטיקס בשיעור היציאה (Exit Rate) לעומת כאלו שנפתחים בלשונית חדשה.
דניאל זריהן, עוסק בשיווק באינטרנט באופן מקצועי, מקדם עסקים קטנים ובינוניים וכותב בלוג קידום אתרים בו ניתן למצוא מדריכים ומאמרים מקצועיים על קידום אתרים ושיווק באינטרנט.
כתיבת תגובה