מעוניינים לפתח את העסק אך חשים שאתם לא מספיקים לעשות את כל מה שאתם רוצים? אתם לא לבד. בעלי עסקים רבים חשים ש-24 שעות ביממה זה ממש לא מספיק. מאחר ואת מספר השעות ביממה לא נצליח לשנות, מה שנשאר לעשות הוא להתנהל ביעילות ולהשקיע בדברים שיקדמו את העסק ויגדילו את המחזור הכספי. לפניכם 9 עקרונות לניהול חכם יותר של העסק ושל הזמן שלכם.
יעילות תמיד היתה אחד העקרונות שקובעים את מידת הצלחתו של עסק. בעסקים קטנים וביזמות, ליעילות מתווסף גורם נוסף – הגורם האנושי שהוא – אתם. זה לא סוד שככל שאתם תהיו במיטבכם, כך הסיכוי של העסק להצליח הולך וגדל. ריכזנו 9 עקרונות שעושים את ההבדל בין עסק יעיל למדשדש. האם אתם מיישמים את העקרונות הללו?
הישארו ממוקדים
עולם העסקים מציע לנו אפשרויות אינסופיות. אני באופן אישי, חש לעתים קרובות שאני נמצא במגרש משחקים ענק מלא במתקנים מושכים וכמו רבים – רוצה ליהנות מהכל. עולם העסקים אינו שונה במובנים מסוימים. ההזדמנויות רבות וקל מאוד להתפזר בין שלל הפיתויים. יש המכנים זאת "סינדרום האבן הנוצצת" בו היזם או בעל העסק מזהה פוטנציאל עסקי שקשור לפעילות שלו, משקיע מאמצים לממש את הפוטנציאל, רק כדי לגלות שלאחר זמן מה, ישנו פוטנציאל גדול עוד יותר בפעילות אחרת. התוצאה – בזמן שהמתחרים שלכם מפתחים התמחות בנישה מסוימת, אתם התפזרתם למספר פעילויות שאף אחת מהן לא מתקרבת למימוש הפוטנציאל שלה. פיתוח אפיקים חדשים זה דבר נפלא אך בואו לא נבלבל בין פיתוח עסק לחוסר מיקוד בפעילות שתביא לנו כסף.
תלמדו לומר לא
הלקוח תמיד צודק אך גם לכם מותר מדי פעם לומר לא. בטח כאשר זה תלוי בהצלחה העסקית שלכם. איפה זה בא לידי ביטוי?
- מי לא מכיר את הלקוחות הסוחטים. עשרות טלפונים, בקשות, תחינות ותלונות. אל תבינו לא נכון, אם יש הצדקה לדברים הללו, צריך לטפל בהם באופן המקצועי ביותר, אך נדמה לי שהבנתם לאילו טיפוסים אני מתכוון. מספיק לקוח אחד מהסוג הזה על מנת לשבש לכם יום עבודה שלם ולעיתים אף יותר. אינני חושב שהבעיה טמונה בלקוח. ניהול נכון והצבת גבולות, יעבירו את המסר בצורה הטובה ביותר. דוגמה מחיי האישיים: אני מנסה לספק את השירות הטוב ביותר שניתן בתחומי, אך כשלקוחות מתקשרים אלי ביום שבת, אני פשוט לא עונה (עם כל הכבוד, אין פה עניין שדורש טיפול מיידי או פיקוח נפש). אחרי שני ניסיונות, הם בדרך כלל מבינים איפה עובר הגבול.
- מה יוצא לי מזה – לעתים הלחץ מביא אותנו להחלטות שגויות, שיכניסו אותנו לעוד לחץ מיותר. אני מתכוון למקרים שבהם אתם כל כך רוצים לסגור עסקה ומוכנים אפילו לרדת במחירים בצורה דרסטית רק כדי להוסיף עוד לקוח לעסק שלכם (אני לא מתכוון לתהליך קידום מכירות ומבצעים מתוכננים כחלק מאסטרטגיה). לעתים קרובות זו טעות. ראשית, מטרתנו היא להרוויח כסף ואם פעילות מסוימת אינה רווחית, אין טעם לעשות אותה. שנית, הצד השני מרגיש היטב את הלחץ שלכם לסגור עסקה. קבלו החלטה מושכלת, באיזה מחיר שווה לכם לבצע את הפעילות. ברגע שתהיו שלמים עם עצמכם, גם הלקוחות יעריכו אתכם ואת השירות שאתם מציעים.
הגדרת יעדים
העסק הוא אוניה ואתם הרב חובל. תתארו מה יקרה לאוניה שאין לה מסלול מתוכנן וכלים למדוד את ההתקדמות במסלול? כנראה שהיא תסחף ברוח ובגלים ולא תגיע ליעדה. אם להיות קונקרטיים, כנראה שהיא תטבע. עולם העסקים אינו שונה. על מנת להצליח, אתם חייבים להגדיר את היעדים שלכם – גיוס לקוחות, הגדלת כמות הפניות, מכירת מוצרים וכדומה. לאחר שעשינו זאת, עלינו להגדיר את הדרך שתביא אותנו אל היעדים הללו – פרסום, שת"פ, חלוקת תקציבים וזמן ועוד. להגדרת היעדים והאסטרטגיה, חשיבות גדולה בהצלחת העסק. השקיעו את הזמן הדרוש לתכנון ראוי.
מעקב אחר השגת היעדים
להגדיר יעדים זה דבר חשוב אך חשוב לא פחות הוא גם לעקוב אחריהם. לעולם אל תגידו שאי אפשר לדעת מה יהיה. יעדים הם הכוח המניע של העסק ואם לא השגתם אותם במלואם, אין הדבר אומר שנכשלתם. במקום עבודתי הקודם, באחת מענקיות ההייטק, היה מנהל בכיר שידוע בכישורי הניהול הבלתי מתפשרים. הוא נהג לומר משפט מעניין: "לעתים קרובות זה טוב לא להשיג את כל היעדים. הדבר מעיד על הרצון שלנו לאתגר את עצמנו" מעבר לכך, אני מאמין שאתגרים הם הכוח המניע שלנו ובהיעדר יעדים ראויים, כנראה שלא תממשו את מלוא הפוטנציאל שלכם.
מחקר מתחרים
לעתים קרובות תוכלו לחסוך שבועות, חודשים ואולי גם שנים, רק מלהבין את הפעילות של המתחרים שלכם. נצלו את הניסיון שלהם כדי להבין מה ואיך הם עושים, מה פועל טוב ומה פחות טוב. נסו לשכלל ולשפר את השיטות שלהם ולתבל אותן עם הניסיון והרעיונות שלכם. כך תוכלו ליצור מודלים עסקיים ואסטרטגיות יעילות, כאלה שמבוססות על נסיון רב שנים – של המתחרים שלכם. מעבר לכך, זכרו שאנו חיים בכפר גלובלי. מה שעובד בתחום שלכם בחו"ל, יכול לעבוד גם כאן. לא יזיק להעיף מבט ולראות איך הקולגות שלכם מעבר לים מנהלים את העסק שלהם.
הישארו מעודכנים
אנו חיים בתקופה אולי הדינמית ביותר שידע האדם. כמעט בכל יום קורים דברים ושינויים. האינטרנט הוא כלי נפלא ושימוש נכון בו יכול להשאיר אתכם מעודכנים בכל מה שקורה בענף שלכם ובכל מה שיכול לתרום לכם ולבסס את היתרון התחרותי שלכם. הירשמו לניוזלטרים של בעלי השפעה בתחום שלכם ובתחומי שיווק ופיתוח עצמי. עשו את ההבחנה בין ניוזלטרים איכותיים לכאלה שסתם רוצים לדחוף לכם מוצר כלשהו. אם אתם שולטים בשפה האנגלית, אני ממליץ לעקוב אחר מובילי שוק מחוץ לישראל – שם נמצא הידע האמיתי. אפשרות נוספת היא מעקב אחר בלוגים איכותיים בתחום שלכם ובתחומים מקבילים. אל תוותרו מראש על החשיפה לבלוגים בחו"ל.
מדידת יעילות
הזמן שלכם שווה כסף. בדקו אילו פעולות לוקחות הכי הרבה ותורמות הכי מעט. נכון שזו פעולה דיי מעצבנת אך רציתם להיות מנהלים – אז תנהלו 😉 תופתעו לגלות כמה פעולות גוזלות מכם זמן יקר (צוואר הבקבוק של העסק שלכם) והתמורה שלהן מוטלת בספק או שיכול להיות שתוכלו לייעל את התהליך באמצעות מיקור חוץ. במילים פשוטות, תנסו למקד את הפעילות שלכם בצעדים שתורמים לעסק באופן הגבוה ביותר ונתחו כיצד ניתן לפתור ולשפר את צוואר הבקבוק שלכם. שכירת שירותים או תוכנות שיבצעו את המטלות הללו, יכולים לחסוך זמן יקר.
ניהול הוצאות
ניהול הוצאות נבון הוא אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות למען העסק שלכם. רעיונות רבים קמים ונופלים על סעיף ההוצאות. ניהול נכון, יכול להגשים לכם את החלום. בעלי עסקים רבים אוהבים את מה שהם עושים אך פחות מבינים ופחות עוד יותר אוהבים לעשוק בחשבונאות. צר לי, אך זה דבר שלא תוכלו לדלג עליו. הישארו ממוקדים בהוצאות שיביאו לכם הכנסה בצורה כזו או אחרת – אפילו כשמדובר בעלויות נמוכות באופן יחסי. תפיסת עולם נכונה שבמרכזה לא מוציאים סכום כספי מבלי להבין מדוע (ועלויות אטרקטיביות זה לא השיקול הנכון), ימנעו מכם להיכנס להוצאות מיותרות שיכבידו על הפעילות שלכם. מעבר לכך, לפריסת התשלומים וההוצאות במועדים המתאימים חשיבות מכרעת – בעיקר כאשר אתם רואים את הכסף בחשבון על בסיס שוטף פלוס. מנהלים טובים יודעים לומר כמה כל שקל שהוציאו יכניס לעסק בעתיד.
אורך חיים
בסופו של יום, העסק צריך לשרת אתכם ולספק לכם את המימוש העצמי והפרנסה שלה אתם שואפים. אני מזכיר את זה מאחר ובמקרים רבים אנו שוקעים אל תוך ים משימות שפוגעות באורך חיינו וכשזה נפגע, גם העסק יפגע במוקדם או במאוחר. לאחרונה קראתי על מחקר שבדק את הקשר בין שעות שינה לפרואקטיביות בעבודה. מסתבר שאנשים שישנים מספיק שעות, יכולים להספיק ולהיות הרבה יותר פרואקטיבים ביחס לאנשים עם מחסור בשעות שינה. מעבר לכך נמצא שהם הספיקו הרבה יותר ובזמן קצר יותר. בקיצור, השקיעו ברב החובל של העסק (בכם). תשנו טוב, תאכלו, תעשו את הדברים שאתם אוהבים ואל תזניחו את מנוע הצמיחה העיקרי שלכם – הסובבים אתכם.
אשמח לדעת מה אתם חושבים. מסכימים? רוצים להוסיף משהו? זה בדיוק המקום לעשות זאת.
כתיבת תגובה