הבטחות כמו חול ואין מה לאכול – חוץ מאת הלב. והפעם – על חברות אינטרנט גדולות שמבטיחות ללקוחות הרים וגבעות ללא כל כיסוי. מתי מגלים את זה? אחרי שכבר שילמנו (והרבה). כתבה שכל בעל עסק שמעוניין לקבל פניות איכותיות מלקוחות צריך להכיר ולהפנים.
כבעל עסק אני נתקל בתופעה שהיא לא פחות ממדהימה. גופי אינטרנט ותקשורת מהגדולים במדינה, משתמשים בתרגילי שיווק שיכולים ללמד דבר או שניים את סוחרי המכוניות הממולחים ביותר שלא תרצו להכיר (ויסלחו לי סוחרי המכוניות). השיטה כמעט זהה בכל המקרים, אז למה אנשים תמימים ממשיכים ליפול אל אותה מלכודת?
שיווק אינטרנטי
מי מאתנו לא רוצה לקבל פניות מלקוחות. בעלי עסקים רבים משווקים מוצרים ושירותים נפלאים אבל… הלקוחות שאנו מצפים להם פשוט לא מגיעים. אתם מזהים את הבעיה – חשיפה, או נכון יותר לומר, היעדר חשיפה מספקת וחושבים כיצד תוכלו לחשוף את השירות או המוצר שלכם בפני קהל רב יותר. חשיבה נכונה ללא ספק ואם ביצעתם אותה כהלכה סביר להניח שתגלו שאחת הדרכים המרכזיות בימים אלה להעלות את רמת החשיפה של העסק, היא שימוש באינטרנט. כמו שלקוח שלי נוהג לומר, כיום, בעידן גוגל ופייסבוק, כל אחד יכול לקבל חשיפה מדהימה, הכל תלוי באסטרטגיה. הימים בהם בעל מקצוע היה מתפרנס על סמך שמו הטוב וההיכרות עם הלקוחות כמעט שעברה מן העולם וכיום כל ילד עם אתר מקודם, יכול לעשות להם בית ספר לשיווק.
בהינתן העובדות הללו, כל מה שנותר לכם לעשות הוא לבחון כיצד להיחשף באינטרנט באופן אפקטיבי – כזה שיתורגם לכסף בסופו של יום.
כמו שלקוח שלי נוהג לומר, כיום, בעידן גוגל ופייסבוק, כל אחד יכול לקבל חשיפה מדהימה, הכל תלוי באסטרטגיה. הימים בהם בעל מקצוע היה מתפרנס על סמך שמו הטוב וההיכרות עם הלקוחות כמעט שעברה מן העולם וכיום כל ילד עם אתר מקודם יכול לעשות להם בית ספר לשיווק.
אפשרויות החשיפה שלכם באינטרנט
החלטתם שאתם משקיעים מאמצים בקידום העסק שלכם באינטרנט. זו החלטה מצוינת אך חשוב לא פחות לדעת כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. תבינו, עולם האינטרנט מצטייר כתחום נקי ואולי הייטקסטי. נציגי המכירות בדרך כלל
אנשים מנומסים שיודעים כיצד לדבר אליכם, הם לבושים בקפידה והמשרדים שובים את העין. בעולם שבו זאבים רעבים מסתתרים מאחורי דמויות של כבשים תמימות, קל מאוד לעשות טעויות והטעויות גבירותי ורבותי, עולות הרבה כסף וחמור מכך, עשויות לעכב ולהזיק לעסק שלכם. לא אחת פגשתי בעלי עסקים חסרי אמונה שלאחר שיצאו ממסע הייסורים הזה, כל כך פחדו להתקשר עם חברות אינטרנט עד שכמעט וויתרו על ההזדמנויות הנפלאות שקיימות בעולם המדיה הדיגיטלית.
חזרה לענייננו. רשימת אפשרויות החשיפה באינטרנט ארוכה מלהיכנס לכתבה זו ועל כן, אציג את הערוצים המרכזיים, עליהם אפרט בכתבה נפרדת.
- פייסבוק – פלטפורמה חינמית שמשלבת אפשרויות פרסום בכסף.
- גוגל עסקים – פתיחת כרטיס עסק שיכול להניב תוצאות מרשימות – ללא עלות.
- אתר אינטרנט חינמי – ישנן פלטפורמות מרשימות אותן תוכלו לנהל בעצמכם. WIX, וורדפרס (wordpress.com אין הכוונה ל-wordpress.org שמוכר לרובנו), בלוגר ו-Ucuz. כולן תומכות בשפה העברית (WIX פחות). אני מבטיח להקדיש כתבה נפרדת להקמת אתר חינמי או במחיר סביר.
- אתר אינטרנט עסקי – עם אפשרויות בלתי מוגבלות, תוכלו לבנות אתר ייחודי שייצג אתכם בצורה הטובה ביותר. גם לנושא זה, אקדיש כתבה נפרדת.
- הרשמה לאחד משירותי הלידים או האינדקסים – לדוגמה, המקצוענים, דפי זהב, בזק, מדרג ועוד אתרים מוכרים יותר או פחות.
כפי שניתן לראות, האפשרויות רבות מאוד, מה שיכול להקשות על הבחירה עוד יותר. יחד עם זאת, פה הנקודה להדגיש שלא חשוב באיזו פלטפורמה אתם בוחרים להשתמש, כמעט באף אחת מהן לא מובטחת לכם החשיפה המבוקשת. יכול להיות לכם האתר הכי יפה ומתוחכם בתחום בו אתם עוסקים אך בפועל, מה זה משנה איזה אתר יש לכם אם אף אחד לא מגיע אליו… לטעמי, לקידום האתר במנועי החיפוש, תפקיד מרכזי בהצלחה או בכישלון.
אני מעוניין לחזור לתחילת הכתבה – זוכרים את הקנקן ואת השרלטנים שהזכרנו? בנקודה זו הכל מתחבר. תתארו לעצמכם שאתם מקימים אתר אינטרנט, משקיעים בו סכום לא מבוטל של כסף רק כדי לגלות שכעת אתם צריכים לשלם למקדם אתרים על מנת שישפר את המיקומים שלכם במנועי החיפוש וכך גם את החשיפה ללקוחות פוטנציאלים. לצערי, גם התחום הזה פרוץ לחלוטין ומאחר וכדאי שלא נסטה מהנושא שלשמו התכנסנו היום, אקדיש כתבה נוספת לבחירת מקדם האתרים שלכם. בקיצור, חשיפה עולה בזמן ובכסף וזה בדיוק המקום אליו משתחלים כל חורשי המזימות למיניהם ומציעים לכם להופיע באינדקס העסקים שלהם בתמורה לסכום כספי – בדרך כלל בהתחייבות לשנה שמלווה בחתימה על חוזה דרקוני. אתם אומרים לעצמכם הרי זו חברה מכובדת ומוכרת (בלי להזכיר שמות אך חלקן מופיע ברשימה בסעיף 5 🙄 ), הם בטח יותר אמינים וחזקים ממקדם האתרים ששוחחתי איתו לפני יומיים. זה העניין. יש להם תדמית מאוד חיובית (אין לי מושג מדוע), הם מבטיחים לכם הרים וגבעות, חשיפה, פניות ומה לא. אתם חותמים על החוזה במעמד מבטיח, רק כדי לגלות לאחר חודש שאין פניות ולאחר עוד חודש, אתם מופתעים לגלות שלא מתקשרים אליכם. אז לאחר שבדקתם שהטלפון שלכם תקין לחלוטין, אתם מבינים שעבדו עליכם. כעת אתם כבולים בחוזה מפחיד לשנה שלמה. כבר שמעתי על לקוחות שניסו לשוחח עם הנציג המרשים שהבטיח להם נסים ונפלאות, אך פתאום הוא אינו פנוי לקבל את שיחתם…
אתם מופתעים לגלות שלא מתקשרים אליכם. אז לאחר שבדקתם שהטלפון שלכם תקין לחלוטין, אתם מבינים שעבדו עליכם. כעת אתם כבולים בחוזה מפחיד לשנה שלמה.
איך לא תפלו בפח
ראשית ברצוני להדגיש שלא כולם נוכלים – אך יש המון לצערי. רוב בעלי העסקים והיזמים אינם מבינים בתחום השיווק הדיגיטלי וחבל שכך אך למרות זאת, יש דברים שאתם יכולים לעשות על מנת לבדוק את השירות המוצע.
צרו קשר עם בעלי מקצוע שמופיעים באינדקס
תשאלו אותם על הניסיון שיש להם, כמות פניות, איכות הפניות והרושם הכללי שלהם. תתפלאו כמה עמיתים/מתחרים שלכם ישמחו לעזור לכם במקרים כאלה.
בדקו את המיקומים של האתרים הללו במנועי החיפוש
הסעיף הזה דורש מעט התעסקות עם מתכנן מילות המפתח של גוגל – תוכנה חינמית שמציגה לכם את כמות החיפושים החודשיים של כל מילת חיפוש שתבחרו בהתפלגות לחודשים. אל תיבהלו, מדובר בתוכנה פשוטה מאוד שיכולה לומר לכם איך גולשים מחפשים את השירותים שלכם. הסיכוי שלכם לקבל פניות גבוה הרבה יותר באינדקס שנמצא במקומות הראשונים בביטויים איכותיים (עם לקוחות פוטנציאלים) לעומת אינדקס שמצוי בביטויים שמעטים מחפשים אם בכלל. בואו ונעשה תרגיל על מנת שנוכל להבין איך זה עובד על קצה המזלג. ברור שישנם עוד מרכיבים שצריך לקחת בחשבון אך אני סבור ששיטה זו יכולה לעשות את ההבדל בין בעל עסק שניתן לעבוד עליו בקלות לבין כזה שמבין מה מדברים איתו (והשיטה עוד בחינם).
דוגמה: אם אתם קבלנים לעבודות גבס, בוודאי תהיו מעוניינים להופיע באינדקס עסקים שמקודם בביטוי "עבודות גבס" מאחר שזה הביטוי המחופש ביותר (by far) עם 2500 חיפושים חודשיים לעומת ביטויים אחרים בתחום זה. לא יעזור לכם אם תופיעו בביטוי שהחיפוש החודשי שלו מסתכם ב80 חיפושים חודשיים. מה זה אומר? שאם מחר נציג מאותן חברות יתקשר ויגיד לכם שהאתר שלהם מקודם בביטוי קבלן גבס בתל אביב, תוכלו לבצע בדיקה פשוטה ולהבין שישנם רק 10 חיפושים חודשיים בביטויי הזה… כסף בטח לא תראו משם.
עם כמה בעלי מקצוע אתם מתחרים
ככל שמספר בעלי המקצוע באינדקס גדול יותר, כך הסיכוי שלכם לסגור עסקה הולך וקטן.
מודל תשלומים
היזהרו מתשלום חודשי מראש שאינו תלוי בתוצאות. אני ממליץ להעדיף אפיקי פרסום שבהם משלמים עבור פניות ולא עבור הופעה באיזשהו לוח או אתר שאף אחד רלבנטי לא מגיע אליו. אני יודע שאתר מדרג לדוגמה, עובד על פי אחוזים מהעסקה שסגרתם. ישנם אתרים נוספים שהתשלום מתבצע עבור הפניות שנשלחות אליכם.
חברים, עולם האינטרנט מספק הזדמנויות נדירות ויכול להפוך את העסק שלכם – לחלום שלכם. הדבר דורש היכרות עם התחום (אפילו בסיסית) ועבודה מאומצת. יחד עם זאת, זהו תחום שמוקף בכרישים בגדלים שונים ומשרדים יפים. היו זהירים ותסמכו בעיקר על עצמכם. אני מקווה שעזרתי ולו לאחד מכם.
סיפור קטן לסיום
נציגה של "המקצוענים" בחרה להתקשר לאחד הלקוחות שלי ולעניין אותו בשירותים שלהם (בתשלום של 8,000 ש"ח לשנה לפני מע"מ). ידידי ענה לה שאין צורך בשירותים שלהם מאחר ותודה לאל, הוא מקודם במילות המפתח המרכזיות במקומות הראשונים (מילות חיפוש איכותיות עם אלפי חיפושים בחודש). ברור לכולנו שהוא לא זקוק לשירות של המקצוענים. למרות זאת, הנציגה לא איבדה עשתונות והטיחה בו שהוא אינו מופיע במילת החיפוש שלו בתוספת העיר תל אביב (___ בתל אביב). האמת שהוא היה מופתע וששוחח איתי הסברתי לו שמילת החיפוש המדוברת…. כלל אינה מחופשת… 😯
מה אתם חושבים? אשמח לשמוע כל דעה ואם יש לכם משהו להוסיף אחרי החפירה שלי – אשמח לשמוע על כך.
כתיבת תגובה